ویر نیوز (روزنامه روستای ویر)

ویر نیوز (روزنامه روستای ویر)

رخداد های روستای ویر وتوضیح موقییت روستا در استان وخبرهای دیگر

رئیس ستاد اقامه نماز توصیه‌هایی برای بهتر شدن برنامه‌های مساجد به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کرد و گفت: باید در برنامه‌های مسجد اصول رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش بیستمین سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که چهارشنبه شب در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی برگزار شد توجه به مساجد را مهم دانست و با اشاره به آیات قرآن اظهار داشت: نخستین جایی را که خدا در روی کره زمین بنا نهاد مسجد بود.

 

وی در ادامه به برخی از آیات دیگر در اهمیت مسجد اشاره کرد و ابراز داشت: هیئت امنای مساجد باید انسان‌های باتقوا باشند، هر پولی خرج مسجد نشود و برای یادبود‌ها برج‌های بی‌ثمر ساخته نشود بلکه جای آن می‌توان مسجد ساخت.

 

 

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه نخستین کار خدا و پیامبر و وظیفه ابراهیم و اسماعیل با محوریت مسجد بود، قوام مسجد را به برنامه‌های آن دانست و گفت: برنامه‌هایی که در مساجد اجرا می‌شود اصولی دارد که باید این اصول کاملا رعایت شود.

 

وی به برخی از اصول برنامه‌های مساجد اشاره و خاطرنشان کرد: در برنامه‌های مساجد تا واجب است سراغ مستحب نروید و کارهای مورد نیاز را انجام دهید؛ گاهی در مساجد کارهایی انجام می‌شود که وجود خارجی ندارد.

 

* مسجد باید مظهر عدالت باشد

 

قرائتی با بیان اینکه مسجد باید مظهر عدالت باشد، یادآور شد: بسیاری از مساجد جایگاه زن‌ها طبقه بالا و مرد‌ها طبقه پایین هستند که این بی‌عدالتی است.

 

وی همچنین گفت: حتی در تقسیم فضای مساجد هم پرده‌ای که کشیده می‌شود بخش بیشتری از فضا به مرد‌ها اختصاص داده می‌شود.

 

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه نوشته‌های روی کاشی‌کاری مساجد باید واضح باشد، ابراز داشت: به اسم هنر نباید با هر خطی بر کاشی‌کاری‌ها نوشت که قابل خواندن نباشد.

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های مساجد گردشی باشد، افزود: میکروفن مسجد نباید دست یک نفر باشد بلکه هر کس صدایش خوب است باید اذان بگوید.

 

* احترام نسل نو در مساجد نگه داشته شود

 

قرائتی احترام نسل نو را در مساجد مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگر در مسجد بچه دوساله‌ای را از جایش بلند کنید، هر کس که سر جای این بچه نماز بخواند نمازش باطل است.

 

وی با اشاره به خاطره‌ای از مقام معظم رهبری گفت: ایشان می‌گفتند در مشهد پیش‌نماز مسجد بودم وارد مسجد شدم دیدم جوانی با یک پیراهن رنگی در صف نخست نشسته بود، یک پیرمرد مشهدی آمد به این جوان گفت خجالت نمی‌کشی با این پیراهن در صف نخست نشستی برو عقب؛ این جوان خجالت کشید و رفت صف بعد، به پیرمرد گفتم شما به چه دلیل گفتی ایشان بلند شود، چه آیه‌ای و حدیثی داریم که صف اولی‌ها لباسشان چه رنگی باشد؟ مقام معظم رهبری گفتند به جوان گفتم من معذرت می‌خواهم از برخورد این پیرمرد شما بیایید سرجایتان بنشینید.

 

رئیس ستاد اقامه نماز همچنین خاطره‌ای از دوران خردسالی خود بیان کرد و اظهار داشت: حدود شش سال بیشتر نداشتم که به مسجد رفتم، پیرمردی دستم را گرفت و پرتم کرد عقب و گفت بچه صف اول نمی‌ایستد؛ الان که حدود 70 ساله شده‌ام بیش از نیم قرن این ناراحتی در قلب من است که چرا دست من را گرفت و به عقب پرتم کرد.

 

وی با بیان اینکه در برنامه‌های مسجد باید نسل نو هم شرکت کنند، خاطرنشان کرد: در مسجد اصل هدایت است و شلوغ شدن مسجد دلیل نیست.

 

قرائتی با تاکید بر اینکه بلندگوی مسجد نباید غیر از اذان صدایش بلند شود، ابراز داشت: قبل از اذان ما در اسلام ‌سحرخوانی نداریم، از هیچ مرجعی فتوا نداریم که ما اجازه داریم قبل از نماز مردم را از خواب بیدا‌ر کنیم؛ اسمش را هرچه که بگذاریم اعم از مناجات، قرآن، سحرخوانی‌، عزاداری و... حکم خدا تغییر نمی‌کند و حرام خدا حلال نمی‌شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , viyarnews.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com